Ψυχιατρική


Σκοπός του μαθήματος είναι η ευαισθητοποίηση των σπουδαστών/τριών της Κ.Ε. στην ανθρώπινη ψυχοπαθολογία και τις κλινικές μορφές της. Ακόμα, πέρα από την διεύρυνση των δυνατοτήτων αναγνώρισης και επικοινωνίας – μέσω της γνώσης – με ψυχοπαθητικές προσωπικότητες, στόχος είναι η μάθηση των σπουδαστών/τριών της φαινομενολογικής εικόνας των κλινικών ψυχιατρικών καταστάσεων, της ψυχοδυναμικής ερμηνείας τους και τις μεθόδους περίθαλψης και αντιμετώπισης, με ιδιαίτερο βάρος στη σημασία και τον ρόλο του Κοινωνικού Λειτουργού στην αλυσίδα των ψυχιατρικών δομών, όπως και στα πλαίσια της θεραπευτικής ομάδας. Το μάθημα της Ψυχιατρικής κρίνεται απαραίτητο σαν βασική γνώση για τον κοινωνικό λειτουργό, αφού το αντικείμενο ενασχόλησής τους στη καθημερινή πρακτική είναι άτομα που αντιμετωπίζουν προβλήματα, είτε λόγω της ψυχοπαθολογίας τους, είτε αντιμετωπίζουν τέτοια πιεζόμενα από κοινωνικές ή άλλες εξωτερικές συνθήκες.


Στόχοι Μαθήματος

Στόχος του μαθήματος είναι η συμφιλίωση των σπουδαστών, -τριών του τμήματος Κ.Ε. με τις ψυχιατρικές έννοιες, η κατανόηση της διαμόρφωσης της προσωπικότητας από ψυχοδυναμική σκοπιά και η ανάπτυξη της ικανότητας διαχωρισμού της φυσιολογικής συμπεριφοράς από την συμπεριφορά με ψυχοπαθολογικά στοιχεία είτε αυτή εκφράζεται σαν ψυχιατρική κλινική εικόνα, είτε σαν ΄΄φυσιολογική΄΄ μέσα σε ψυχοπαθολογικά κοινωνικά πλαίσια.


Προαπαιτούμενες Γνώσεις

Η παρακολούθηση και κατανόηση του μαθήματος ευνοείται από προϋπάρχουσες βασικές γνώσεις ψυχολογίας. Ιδιαίτερα από γνώσεις που αφορούν θεωρίες για την διαμόρφωση της προσωπικότητας και τις ψυχικές λειτουργίες. Σε ατομικό επίπεδο, η κατανόηση και ερμηνεία των ψυχοπαθολογικών στοιχείων της συμπεριφοράς ατόμων και κοινωνικών ομάδων προϋποθέτει έναν πλουραλισμό γνώσεων και ενδιαφερόντων που βρίσκεται πέρα από τα στενά μαθησιακά πλαίσια (π.χ. ιστορία, λογοτεχνία, παράλληλη βιβλιογραφία ψυχο-κοινωνιολογικού περιεχομένου, διαπολιτισμικές εμπειρίες κ.ά.).


Περιεχόμενα

Εισαγωγή στις ψυχιατρικές έννοιες Η έννοια του φυσιολογικού - Εισαγωγή στις ψυχικές λειτουργιές (συνείδηση, προσοχή, αντίληψη, κ.α.) Συνιστώσες της συμπεριφοράς- ψυχικές λειτουργίες (μνήμη, σκέψη κ.α.) Συνέχεια ψυχικών λειτουργιών (Συναίσθημα, μάθηση, προσανατολισμός - συναισθηματικές καταστάσεις σαν κίνητρα συμπεριφοράς, ορμές, ενορμήσεις, ένστικτα) Η διαμόρφωση του ψυχισμού (Στάδια ψυχοκινητικής εξέλιξης – ναρκισσιστικό στάδιο) Οριακή σύγκρουση Συνέχεια σταδίων (Οριακό – ψυχαναγκαστικό – οιδιπόδειο) Μηχανισμοί άμυνας Ψυχιατρικές κλινικές εικόνες (Εισαγωγή) - Ψυχώσεις (βασικά χαρακτηριστικά) Σχιζοφρένειες - κλινικές εικόνες (Ηβηφρένεια, απλή σχιζοφρένεια, κατατονική μορφή, παρανοϊκή μορφή, κ.α.) - Παράνοιες Συναισθηματικές διαταραχές, κατάθλιψη, μανιοκατάθλιψη, υποστροφική μελαγχολία Εισαγωγή στις νευρώσεις - ιδεοψυχαναγκαστική - υστερική νεύρωση Νευρώσεις (συνέχεια) (Φοβική - αγχώδης, κ.α., υπερεγωτικό - προεγωτικό άγχος) Ασθένειες εξάρτησης (Χρήση- κατάχρηση- εθισμός- εξάρτηση, Φάσεις - τύποι αλκοολισμού, Διαταραχές του ΕΓΩ εξαρτημένων ατόμων) Οριακές διαταραχές - Διαταραχές της προσωπικότητας Οργανικά ψυχοσύνδρομα - Νευροφυτικές διαταραχές - Ψυχοσωματικές ασθένειες - Διαταραχές της διατροφής Θεραπευτικές παρεμβάσεις στην ψυχιατρική

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Βαθμίδα:

Τύπος:

Προπτυχιακό

(A+)


Εκπαιδευτές: Ευάγγελος Παπαγεωργίου
Τμήμα: Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας
Ίδρυμα: ΤΕΙ Αθήνας
Θεματική Περιοχή: Ψυχολογία
Άδεια Χρήσης: CC - Αναφορά - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή

Επισκεφτείτε το μάθημα

ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ
ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ