Ιστορία της Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης


Σκοπός του σεμιναρίου είναι να μελετήσουν οι συμμετέχοντες/ουσες σε αυτό τη διαχρονική εξέλιξη της ελληνικής Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης από το 1837, έτος ίδρυσης του Πανεπιστημίου Αθηνών, έως τη Μεταπολίτευση (1974). Η έμφαση θα δοθεί στις Φιλοσοφικές Σχολές των δύο Πανεπιστημίων, Αθηνών και Θεσσαλονίκης.


Στόχοι Μαθήματος

Οι επιμέρους στόχοι του σεμιναρίου μπορούν να συνοψισθούν ως εξής: α) να κατανοήσουν και να ερμηνεύσουν οι συμμετέχοντες/ουσες στο σεμινάριο τις ιδιαίτερες συνθήκες ίδρυσης και λειτουργίας των δύο Πανεπιστημίων (1837 και 1926 αντίστοιχα), β) να μελετήσουν τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα του διδακτικού προσωπικού των δύο Σχολών, διαχρονικά και συγκριτικά, γ) να μελετήσουν τα προγράμματα σπουδών και να ερμηνεύσουν κάθε φορά τον προσανατολισμό τους (επιστημονικός ή/και επαγγελματικός), δ) να μελετήσουν και να ερμηνεύσουν την κοινωνική φυσιογνωμία των δύο Σχολών, ε) να παρουσιάσουν και να ερμηνεύσουν το περιεχόμενο των παιδαγωγικών σπουδών στις δύο Σχολές, διαχρονικά και συγκριτικά. Στο σεμινάριο αυτό οι φοιτητές/τριες θα έρθουν σε επαφή με πολλαπλές πηγές (νομοθετικά κείμενα, αρχειακό υλικό: πρακτικά συνεδριάσεων, εκθέσεις πεπραγμένων, επετηρίδες, εφημερίδες και ημερολόγια κ.λπ.) για την αναπαράσταση του ιστορικού φαινομένου, τις οποίες θα κληθούν να προσεγγίσουν με δύο, κυρίως, μεθοδολογικά ‘παραδείγματα’ ανάλυσης και ερμηνείας, την ιστορική-ερμηνευτική μέθοδο και την ποιοτική ανάλυση περιεχομένου, με κριτήριο κάθε φορά τη μορφή του προς εξέταση υλικού. 


Προαπαιτούμενες Γνώσεις

Δεν υπάρχουν.


Περιεχόμενα

Ημερομηνία Περιεχόμενα μάθησης 1 α) Εισαγωγή στη θεματική β) Κατανομή εργασιών – Ομάδες εργασίας – Οδηγίες Βασίλης Α. Φούκας 2 α) Τεχνικά χαρακτηριστικά συγγραφής εργασιών β) Μεδοδολογικά ζητήματα ανάλυσης και ερμηνείας των πηγών Βασίλης Α. Φούκας 3 Πανεπιστήμιο: Εννοιολόγηση, γένεση, εξέλιξη, φιλοσοφία Βασίλης Α. Φούκας 4 Τα ευρωπαϊκά Πανεπιστήμια και η περίπτωση των ελληνικών Πανεπιστημίων Βασίλης Α. Φούκας 5 Οι Φιλοσοφικές Σχολές των ελληνικών Πανεπιστημίων έως τη Μεταπολίτευση: Ιστορικο-συγκριτική θεώρηση Βασίλης Α. Φούκας 6 Η αποστολή των Πανεπιστημίων: α) J. Ortega Y Gasset, Η αποστολή του Πανεπιστημίου (επιμ. Π. Κιμουρτζής) β) Σ. Μπουζάκης (επιμ.), Ιστορία της Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης Παρουσιάσεις εργασιών 7 α) Νόμοι και νομοσχέδια για την Πανεπιστημιακή Εκπαίδευση στην Ελλάδα (19ος αιώνας-Μεταπολίτευση) β) Πανεπιστημιακή Εκπαίδευση και Εκπαιδευτική πολιτική στην Ελλάδα: Λόγοι ίδρυσης των δύο Πανεπιστημίων με βάση τα Πρακτικά των συζητήσεων στη Βουλή Παρουσιάσεις εργασιών 8 α) Η ίδρυση του Πανεπιστημίου Αθηνών στον ημερήσιο τύπο β) Η ίδρυση του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης στον ημερήσιο τύπο Παρουσιάσεις εργασιών 9 α) Το πρόγραμμα μαθημάτων της Φιλοσοφικής Σχολής Αθηνών (1837-1974) β) Το πρόγραμμα μαθημάτων της Φιλοσοφικής Σχολής Θεσσαλονίκης (1926-1974) Παρουσιάσεις εργασιών 10 α) Οι Καθηγητές της Φιλοσοφικής Σχολής Αθηνών (1837-1974) β) Οι Καθηγητές της Φιλοσοφικής Σχολής Θεσσαλονίκης (1926-1974) Παρουσιάσεις εργασιών 11 α) Φοιτητές και φοιτήτριες της Φιλοσοφικής Σχολής Αθηνών: Αριθμητικά δεδομένα, γεωγραφική και κοινωνικοοικονομική προέλευση β) Φοιτητές και φοιτήτριες της Φιλοσοφικής Σχολής Θεσσαλονίκης: Αριθμητικά δεδομένα, γεωγραφική και κοινωνικοοικονομική προέλευση γ) Πρόσφυγες φοιτητές και φοιτήτριες στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης Παρουσιάσεις εργασιών 12 α) Η διδασκαλία της Παιδαγωγικής στη Φιλοσοφική Σχολή Αθηνών β) Η διδασκαλία της Παιδαγωγικής στη Φιλοσοφική Σχολή Θεσσαλονίκης Παρουσιάσεις εργασιών 13 α) Η στάση της Φιλοσοφικής Σχολής Αθηνών στις εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις    β) Η στάση της Φιλοσοφικής Σχολής Θεσσαλονίκης στις εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις Παρουσιάσεις εργασιών

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Βαθμίδα:

Τύπος:

Προπτυχιακό

(A-)


Εκπαιδευτές: Βασίλειος Φούκας
Τμήμα: Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής
Ίδρυμα: Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
Θεματική Περιοχή: Παιδαγωγική
Άδεια Χρήσης: CC - Αναφορά - Μη Εμπορική Χρήση - Όχι Παράγωγα Έργα

Επισκεφτείτε το μάθημα

ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ
ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ