Applied Linguistics to Foreign Language Teaching and Learning


Στόχος του μαθήματος αυτού είναι να εκθέσει τους/τις φοιτητές/τριες στις θεωρίες της γλώσσας και της γλωσσικής εκμάθησης, οι οποίες αποτελούν τη βάση των προσεγγίσεων που έχουν αναπτυχθεί στον χώρο της ξενόγλωσσης εκπαίδευσης ειδικότερα για τη διδασκαλία. Η οπτική που αναπτύσσεται στο μάθημα προσδιορίζεται από το κοινωνικο-πολιτισμικό πλαίσιο και το εκπαιδευτικό σύστημα εντός του οποίου θα λειτουργήσουν οι καθηγητές/τριες της αγγλικής γλώσσας και από τις πολιτικές γλωσσών σε μια πολυγλωσσική-πολυπολιτισμική Ευρωπαϊκή Ένωση. Ειδικότερα, το μάθημα εξετάζει πώς έχουν εφαρμοστεί σύγχρονες γλωσσολογικές θεωρίες (α) στον σχεδιασμό γλωσσικών προγραμμάτων σπουδών και στην κατάρτιση αναλυτικών προγραμμάτων της ξένης γλώσσας, (β) στην ανάπτυξη διακριτών προσεγγίσεων, μεθοδολογιών και τεχνικών διδασκαλίας και εκμάθησης της γλώσσας και (γ) στη διαμόρφωση κριτηρίων αξιολόγησης της γλωσσικής γνώσης. Επίσης, εξετάζει πώς έχουν εφαρμοστεί οι αρχές της εκπαιδευτικής γλωσσολογίας στον σχεδιασμό της εκπαιδευτικής διαδικασίας και στην ανάλυση και αξιολόγηση του παιδαγωγικού λόγου στην τάξη. Τέλος, εξετάζει εφαρμογές της επικοινωνιακής θεωρίας για την ανάλυση και αξιολόγηση της επικοινωνίας στον κοινωνικό χώρο της τάξης.


Στόχοι Μαθήματος

To demonstrate the relationships between theory and practice so that course participants may understand the underlying rationale of mainstream and alternative foreign language pedagogy.  To introduce course participants to theories of language and theories of language learning which have influenced the development of current thought regarding foreign language teaching and learning practices and approaches to curriculum/syllabus design, to materials development and to the development of tools for the assessment of linguistic and communicative competence.  To familiarize them with curriculum/syllabus documents for the teaching of English in Greek schools, with the national curricula for languages in other member states and with European language curricula guidelines.  To enable them to evaluate teaching/learning approaches and methodology in relation to the pedagogic, the political and the social goals that these fulfill.  To enable them to assess pedagogic aims and suggested classroom practices in connection with educational and language policy aims.  To build a framework for conceptualising approaches to language teaching and learning that serve the needs of their prospective students operating in particular sociocultural contexts.  To introduce them to recent methodological approaches to the teaching of English as a foreign language including experiential learning, differentiated instruction etc. 


Προαπαιτούμενες Γνώσεις

There are no prerequisites for taking this courses.


Περιεχόμενα

What is applied linguistics Approaches and methods for foreign language teaching and learning Theories of language and their influence on foreign language pedagogy What does knowledge of a foreign language involve? Communicative competence Foreign language curriculum developmet and syllabus design.Tha of the Integrated Foreign Languages Curriculum Theories of language learning and their influence on foreign language pedagogy Focus on learning and the language learner: Individual differences in foreign language learning Recent developments in foreign language teaching and learning

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Βαθμίδα:

Τύπος:

Προπτυχιακό

(A+)


Εκπαιδευτές: Ευδοκία Καραβά
Τμήμα: Τμήμα Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας
Ίδρυμα: Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Θεματική Περιοχή: Παιδαγωγική
Άδεια Χρήσης: CC - Αναφορά - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή

Επισκεφτείτε το μάθημα

ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ
ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ