Βρέθηκαν 13 μαθήματα
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ

ΒΑΘΜΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΟ ΙΔΡΥΜΑ

ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
agricultural sciences subject

ΣΥΝΕΤΑΙΡΙΣΤΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ - ΑΝΟΙΚΤΟ ΜΑΘΗΜΑ

Αχιλλέας Κοντογεώργος - Προπτυχιακό - (A-)
Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων Αγροτικών Προϊόντων και Τροφίμων, Πανεπιστήμιο Πατρών

To μάθημα Συνεταιριστική Οικονομία απευθύνεται στους φοιτητές του τμήματος Διοίκησης Επιχειρήσεων Αγροτικών Προϊόντων & Τροφίμων. Σκοπός του μαθήματος είναι να εισάγει τους φοιτητές στην έννοια των συνεταιρισμών και να παρουσιάσει τα χαρακτηριστικά τους γνωρίσματα καθώς και τις διαφορές που εμφανίζουν με τις ιδιωτικές επιχειρήσεις κεφαλαίου. Σε αυτή την κατεύθυνση παρουσιάσει τις αρχές λειτουργίας των συνεταιρισμών και τις αρχές της οικονομικής θεωρίας που βρίσκουν εφαρμογή στους συνεταιρισμούς. Ιδιαίτερη βαρύτητα δίνεται στη νομοθεσία που διέπει τη λειτουργιά των συνεταιρισμών. Παρουσιάζεται επίσης η δομή των συνεταιρισμών στην Ελλάδα και οι εναλλακτικές μορφές οργάνωσης των συνεταιρισμών. Τέλος παρουσιάζεται η δυνατότητα ανάπτυξης του συνεταιριστικού μοντέλου επιχειρηματικότητας.

agricultural sciences subject

ΑΓΡΟΤΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ - open course

Αχιλλέας Κοντογεώργος - Προπτυχιακό - (A-)
Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων Αγροτικών Προϊόντων και Τροφίμων, Πανεπιστήμιο Πατρών

Το μάθημα Αγροτική Οικονομία (1.9c) απευθύνεται στους πρωτοετείς φοιτητές του τμήματος ΔΕΑΠΤ και έχει ως κύριο στόχο να καλύψει τις παρακάτω θεματικές ενότητες: Εισαγωγή στην αγροτική οικονομική, Συντελεστές παραγωγής γεωργικών προϊόντων, Η αγροτική εκμετάλλευση και η αγροτική επιχείρηση Η οικονομική της παραγωγής γεωργικών προϊόντων και οι συναρτήσεις παραγωγής, Η λογιστική παρακολούθηση της αγροτικής εκμετάλλευσης, Οι Δαπάνες και το κόστος παραγωγής αγροτικών προϊόντων, Τα οικονομικά αποτελέσματα των αγροτικών εκμεταλλεύσεων, Εισαγωγή στις έννοιες της Ποιότητας αγροτικών προϊόντων, Τυποποίησης Συσκευασίας Ταυτοποίηση αγροτικών προϊόντων, Αποθήκευση και μεταφορά αγροτικών προϊόντων και Μεταποίηση Αγροτικών Προϊόντων.

agricultural sciences subject

Περιβαλλοντική Πολιτική και Βιώσιμη Ανάπτυξη

Πολυξένη Ράγκου - Μεταπτυχιακό - (A-)
Δασολογίας και Φυσικού Περιβάλλοντος, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης

Σχέσεις κοινωνίας και περιβάλλοντος, η οικολογική, κοινωνική, οικονομική, πολιτική και πολιτισμική διάσταση των περιβαλλοντικών προβλημάτων, φιλοσοφία του επικρατούντος μοντέλου ανάπτυξης, περιβαλλοντικές αξίες, εργαλεία της περιβαλλοντικής πολιτικής, κοινοτική περιβαλλοντική πολιτική, στρατηγικές προστασίας του περιβάλλοντος, περιβαλλοντικό δίκαιο, αρχές αειφορίας και βιωσιμότητας, οικοτουρισμός, αειφόρος και βιώσιμη ανάπτυξη.

agricultural sciences subject

Ειδικά θέματα αγροτικής κοινωνιολογίας

Μαρία Παρταλίδου - Μεταπτυχιακό - (A-)
Γεωπονίας, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης

Η βελτίωση του βιοτικού επιπέδου του αγροτικού πληθυσμού, η άμβλυνση των διαφορών μεταξύ πόλης και υπαίθρου με τα έργα υποδομής στην ύπαιθρο και την υιοθέτηση τεχνολογικών αλλαγών και καταναλωτικών προτύπων από τις αγροτικές κοινωνίες, η εκμηχάνιση της γεωργίας και η κινητικότητα του αγροτικού πληθυσμού είναι ορισμένες από τις εκφράσεις μιας αγροτικής αναδιάρθρωσης που έχουν επηρεάσει και επηρεάζουν τόσο τον αγροτικό χώρο όσο και την κοινωνία. Για χρόνια υπήρχε ισχυρή ταύτιση του αγροτικού χώρου με τη γεωργία. Σήμερα όμως ο αγροτικός χώρος από χώρος παραγωγής μετατρέπεται και σε χώρο κατανάλωσης εμπειριών, προιόντων και υπηρεσιών. Οι αγροτικές κοινωνίες σε ολόκληρη την Ευρώπη αναδεικνύουν και άλλες δραστηριότητες, και διεκδικήσεις και αντιμετωπίζουν ένα σύμπλεγμα προκλήσεων θέτοντας στο δημόσιο και επιστημονικό διάλογο μια σειρά ζητημάτων, τα οποία προσπαθεί να προσεγγίσει με κριτική σκέψη το μάθημα “Ειδικά Θέματα Αγροτικής Κοινωνιολογίας”. Βασικές θεματικές ενότητες και οι άξονες γύρω από τους οποίους αναδιπλώνεται το συγκεκριμένο μάθημα είναι: οι κοινωνικές συγκρούσεις για τους φυσικούς πόρους (με σύγκρουση διαφορετικών οικονομικών και ιδεολογικών συμφερόντων), οι συγκρούσεις για το αγροτικό βίωμα (και τις κοινωνικές αναπαραστάσεις του αγροτικού), οι νέες σχέσεις και κινητικότητες (ανθρώπων, προιόντων κλπ) μεταξύ πόλης-υπαίθρου, ζητήματα φτώχειας και κοινωνικού αποκλεισμού στην ύπαιθρο αλλά και δυναμικές πρακτικές που αναδεικνύονται μέσα από δράσεις κοινωνικής καινοτομίας και νέα κοινωνικοοικονομικά μοντέλα αξιών και διακυβέρνησης και τέλος η ανάδυση της κοινωνίας της γνώσης και των δικτύων ως βασικά εργαλεία προσαρμογής των αγροτικών περιοχών και αγροτικών κοινωνιών στις σύγχρονες προκλήσεις.

agricultural sciences subject

Περιβαλλοντική Εκπαίδευση

Αφροδίτη Παπαδάκη-Κλαυδιανού - Προπτυχιακό - (A-)
Γεωπονίας, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης

Έννοιες, περιεχόμενο, χαρακτηριστικά, αρχές και στόχοι της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης. Μεθοδολογία, σχεδιασμός, ανάπτυξη και αξιολόγηση προγραμμάτων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης. Παρουσίαση προγραμμάτων και αξιολόγηση δράσεων. Περιβάλλον και κοινωνία, οικονομία και περιβάλλον, προστασία περιβάλλοντος, αναπτυξιακή και περιβαλλοντική πολιτική, πολιτική και στρατηγική προστασίας του περιβάλλοντος ως εθνικό και διεθνές πρόβλημα. Διεπιστημονικές προσεγγίσεις περιβαλλοντικών θεμάτων.

agricultural sciences subject

Μάρκετινγκ Αγροτικών Προϊόντων

Χρίστος Καμενίδης - Μεταπτυχιακό - (A-)
Γεωπονίας, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης

Η παραγωγική διαδικασία των αγροτικών προϊόντων δεν τελειώνει με τη συγκομιδή αλλά με την πώλησή τους. Επομένως, το Μάρκετινγκ Αγροτικών Προϊόντων παίζει σημαντικότατο ρόλο τόσο στον προσδιορισμό του ύψους του αγροτικού εισοδήματος και όσο και στο επίπεδο ευημερίας παραγωγών και καταναλωτών. Σκοπός αυτού του μαθήματος είναι να μεταδώσει στους φοιτητές των Πανεπιστημίων και των ΤΕΙ αλλά και σε άλλους πολύτιμες γνώσεις στον κλάδο του «Μάρκετινγκ Αγροτικών Προϊόντων». Μεταξύ άλλων, στη διάρκεια των διαλέξεων περιγράφονται αναλυτικά οι λειτουργίες εμπορίας, η διαμόρφωση των τιμών και το κόστος εμπορίας των αγροτικών προϊόντων, η συμπεριφορά του καταναλωτή, η δομή αγοράς, κ.ά.

agricultural sciences subject

Κοινωνική δημογραφία

Όλγα Ιακωβίδου - Προπτυχιακό - (A-)
Γεωπονίας, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης

Η δημογραφία αποτελεί θεμελιώδη προσέγγιση στην κατανόηση της κοινωνίας είτε αυτή είναι αστική είτε αγροτική . Στις μέρες μας ο πληθυσμός του ανεπτυγμένου κόσμου συρρικνώνεται. Οι γυναίκες γεννούν όλο και λιγότερα παιδιά. Οι άνθρωποι ζουν περισσότερα χρονια. Ο αριθμός των συνταξιούχων αυξάνεται ένατνι των εργαζομένων. Ο χάρτης της μετανάστευση αλλάζει και χώρες υποδοχής μεταναστών μετατρέπονται σε χώρες αποστολής μεταναστών και αντιστρόφως. Την αιτιολόγηση και αξιολόγηση των παραπάνω φαινομένων καθώς και τις αλλαγές που επιφέρουν σε οικονομικό και κοινωνικό επίπεδο διαπραγματεύεται το μάθημα Κοινωνική Δημογραφία. Ειδικότερα περιλαμβάνει: ΄Εισαγωγή στην Κοινωνική Δημογραφία. Μέγεθος και διάρθρωση του πληθυσμού. Δημογραφική γήρανση. Η εξέλιξη του πληθυσμού της Ελλάδας. Βιολογική ανανέωση του πληθυμού. Βιολογική φθορά του πληθυσμού. Μεταναστεύσεις.

agricultural sciences subject

Αγροτική Κοινοτική Ανάπτυξη

Όλγα, Μαρία Ιακωβίδου, Παρταλίδου - Προπτυχιακό - (A-)
Γεωπονίας, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης

Το μάθημα αφορά στην κατανόηση της φιλοσοφίας της Τοπικής Ανάπτυξης και του χώρου μέσα στον οποίο δραστηριοποιείται. Ειδικότερα διαπραγματεύεται τις προσπάθειες ομάδων σε μια κοινότητα για τη βελτίωση των συνθηκών διαβίωσης και εργασίας που βασίζονται στις δικές του δυνάμεις για το σχεδιασμό και την υλοποίηση. Το μάθημα κάνει αναδρομή στην ιστορία της ελληνικής τοπικής ανάπτυξης. Στις στρατηγικές-Μέθοδους Τοπικής Ανάπτυξης. Βασικές έννοιες που διαπραγματεύεται είναι και οι συμμετοχικές Διαδικασίες, η Διακυβέρνηση, ο Εθελοντισμός. Τέλος, ο σχεδιασμός εκ των κάτων αναπτυξιακών τοπικών προγραμμάτων για τη βελτίωση της ποιότητας ζωής στην ύπαιθρο αλλά και το μέλλον των κοινοτικών δράσεων. Κατά τη διάρκεια κάθε μαθήματος παρουσιάζεται το θεωρητικό υπόβαθρο της θεματικής ενότητας και στη συνέχεια οι φοιτητές παρακολουθούν-συμμετέχουν σε σχετικό εργαστηριακό μάθημα. Επιπλέον ανατίθενται 3 εργασίες σε κάθε φοιτητή στο πρώτο μάθημα και παρουσιάζεται η εργασία που αφορά στην εθελοντική ομάδα. Τα εργαστηριακά μαθήματα συνδέονται με τις θεματικές ενότητες του θεωρητικού μαθήματος και περιλαμβάνουν α) εργαστηριακές ασκήσεις για την καλύτερη εμπέδωση των θεωρητικών εννοιών (π.χ. παρακολούθηση σχετικού video και συμπλήρωση σχετικού ερωτηματολογίου ή απάντηση σχετικών ερωτήσεων), β) ανάλυση του τρόπου σύνταξης των απαλλακτικών εργασιών γ) κατευθύνσεις για μια καλή παρουσίαση των εργασιών με τη χρήση του προγράμματος POWER POINT δ) φιλοξενία επισκεπτών-ομιλητών (μια εθελοντική ομάδα η οποία θα μας παρουσιάσει το έργο της) ε) Επισκέψεις (σε ένα Δήμο ή την παρακολούθηση της συνεδρίασης ενός δημοτικού συμβουλίου).

agricultural sciences subject

Περιφερειακή Ανάπτυξη

Ζαχαρούλα Ανδρεοπούλου - Προπτυχιακό - (A-)
Δασολογίας και Φυσικού Περιβάλλοντος, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης

Προκαταρκτικές έννοιες περιφερειακής ανάπτυξης. Περιφερειακό πλαίσιο, περιφερειακό πρόβλημα, διαπεριφερειακό εισόδημα και κινητικότητα των συντελεστών παραγωγής. Χωρική διάσταση των οικονομικών δραστηριοτήτων και η οικονομική περιφέρεια. Θεωρίες χωροθέτησης και περιφερειακής ανάπτυξης. Στρατηγική, μέσα και αποτελεσματικότητα περιφερειακής πολιτικής. Περιφερειακή πολιτική ανάπτυξη με έμφαση στην ελληνική πραγματικότητα. Διανομή εισοδήματος. Προγράμματα περιφερειακής ανάπτυξης. Περιφερειακές ανισότητες.

agricultural sciences subject

Επιχειρησιακή Έρευνα στην Γεωργία

Στέλιος Ροζάκης, Δημήτρης Κρεμμύδας - Προπτυχιακό - (A+)
Αγροτικής Οικονομίας και Ανάπτυξης, Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών

Με τη συμπλήρωση του μαθήματος αναμένεται ότι θα έχετε γνώση της θεωρίας και θα είστε εξοικειωμένοι με τεχνικές και μαθηματικά υποδείγματα ώστε να μπορείτε να παίρνετε γρήγορες και εμπεριστατωμένες αποφάσεις και να διαχειρίζεστε αποτελεσματικά ένα μεγάλο φάσμα επιχειρησιακών προβλημάτων. Επίσης θα είστε ικανοί να διερευνείτε, να εκφράζετε ποσοτικά και να αξιολογείτε μικρο-οικονομικά υποδείγματα για την ανάλυση αποφάσεων, κατανοώντας τη σχέση της περιγραφής της οικονομικής πραγματικότητας με το δέον γενέσθαι στην επιχείρηση Το μάθημα μπορεί να χωριστεί σε τέσσερις βασικές ενότητες: (α) Μαθηματικός Προγραμματισμός (β) Προγραμματισμός έργων (γ) Πολυκριτήρια Ανάλυση και (δ) Λήψη αποφάσεων υπό συνθήκες αβεβαιότητας, Για την κάθε ενότητα θα διδαχθείτε τις βασικές θεωρητικές έννοιες, θα εργαστείτε πάνω σε εφαρμοσμένα προβλήματα ενώ σε μερικές από αυτές θα εξοικειωθείτε με λογισμικό που διευκολύνει την επίλυση σχετικών προβλημάτων.